Me kaikki maailman ihmiset olemme alkuperäisväestöä
Alkuun varoitus äärivasemmistolaisille ja äärioikeistolaisille: tulen vertailemaan teitä toisiinne ja jos se on teille liikaa, tässä kohtaa voi vielä lopettaa lukemisen.
Vasemmiston äärimmäisellä laidalla on linnoittauduttu Saamelaisnuorten puheenjohtajan Petra Laitin taakse, joka vaati Twitterissä Yleä poistamaan lastenohjelman, koska siinä esiintyi amerikkalaisen “alkuperäisväestön” intiaanihahmo. Petra Laiti on Suomen tämän hetken etnonationalisti numero uno. Pahoittelut etnisenä suomalaisena ei-suomalaisen sanan käytöstä.
Oikeiston äärimmäisellä laidalla on linnoittauduttu Marco De Wittin ja muiden sankarien taakse, jotka puhuvat mutavyörystä, eivätkä halua erivärisiä ihmisiä Suomen kansalaisiksi – geeniperimään liittyvistä syistä. Marco ei kuitenkaan ole enää valokeilassa ja siksi Petra Laiti ja muu saamelaisyhteisö erilaisella, mutta tiukan etnisellä ja ulossulkevalla politiikallaan päihittävät medianäkyvyydessä äärioikeiston eksklusiiviset puheet 100-0.
Voiko kuka tahansa tulla osaksi suomalaista kansakuntaa ja saada kansalaisuuden kautta oikeuden äänestää kaikissa vaaleissa? Voi. Voiko kuka tahansa tulla osaksi saamelaista kansakuntaa ja saada oikeuden äänestää saamelaiskäräjillä? Ei. Ne samat Petran kaltaiset saamelaiset, jotka sanovat Suomen kohdalla “rajat auki”, sanovat saamelaisyhteisön kohdalla “rajat kiinni”.
Saamelaiskäräjien vaalilautakunta vaatii ryhmäidentifikaation saamelaisuuden perusteeksi. Vaaliluetteloon ei pääse, jos muu ryhmä sanoo, että sinä et ole saamelainen. Tällainen mielivaltainen järjestelmä olisi monelle äärioikeistolaiselle unelmien täyttymys siinä kohtaa, kun päätettäisiin ulkoa päin yhteisömme sisään tulevien maahanmuuttajien statuksesta.
Amerikan “alkuperäiskansoja” arvioidaan olevan maailmassa vajaa 70 miljoonaa. Pohjois-Amerikan intiaanien väestömäärä on 3 miljoonaa. Suomalaiset ovat maailman mittaluokassa pieni vähemmistökansa, jonka määrä on kääntymässä laskuun, mutta siitä huolimatta kuka tahansa mistä päin maailmaa pystyy saamaan saman kansalaisuuden ja samat edut – samoin perustein. Tällä hetkellä siihen riittää karkeasti määriteltynä yliopisto-opiskeluajan verran asumista Suomessa sekä kohtalainen kielitaito. Pakolaisuuden tai avioliiton kautta homma tapahtuu vieläkin nopeammin. Adoption kautta suomalaiseksi tulee tuosta noin vain.
Suomalainen kulttuuri, kansallispuvut ja symbolit ovat vapaasti koko maailman käytössä. Sitä tuotteistetaan ja viedään maailmalle. Eikä se meitä hetkauta. Kiva kun Suomi mainitaan – ja mitä useammin, sitä parempi. Kun meistä tehdään parodiaa amerikkalaisissa talk showeissa, tunnemme suurta ylpeyttä. Pieni pohjoisen vähemmistökansa nousee otsikoihin.
Oikeus kulttuuriin geenien kautta?
Räppäri Pastori Piken ympärille syntynyt artistiporukka Aito Gang.
Toisin kuin moni virheellisesti ajattelee, Musta Barbaari (James Nikander) syntyi Suomessa, Turussa. Hänen syntymäpaikkansa ei rajaa hänen oikeuttaan käyttää afrikkalaista kuvastoa eri yhteyksissä, eivätkä hänen tansanialaisen äitinsä geenit puolestaan rajaa hänen oikeuttaan olla suomalainen.
Oma sukunimeni ei todennäköisesti ole Tynkkynen. Olen tehnyt sukututkimusta ja päässyt 1700-luvulle saakka kirkonkirjoista löytyvien virallisten tietojen osalta. Todellisuus sukuni suhteen saattaa kuitenkin olla toinen. Sukututkimusten lomassa kolme lähisukulaistani vahvistivat, että vaarini isä ei ole oikeasti Aukusti Tynkkynen, vaan hänen vaimonsa oli pettänyt aviomiestään romanimiehen kanssa ja oikeasti oma sukuhaarani isäni puolelta polveutuu romaneista. Vuosikymmenten takaisessa ilmapiirissä asia piilotettiin ja yhden yön kohtaamisesta syntynyt lapsi ei saanut romanisukunimeä, vaan Aukustin sukunimen, Tynkkysen.
Vaarini Esko Tynkkynen
Olin pienestä pitäen elänyt Tynkkysenä ja kun sepitetty sukutaustani paljastui vääräksi, identiteettini ei muuttunut pätkääkään, vaan jatkoin elämääni Tynkkysen suvun jäsenenä siinä missä aikaisemminkin. Siihen minä olin kasvanut. Jos romanijuuriani kunnioittaen otattaisin vähemmistökulttuurin kuvaston mukaiset valokuvat itsestäni, ei kenelläkään olisi oikeutta pahastua asiasta. Jos olisin tehnyt näin ennen kuin sain tietää romanitaustastani, minua olisi voitu syyttää kulttuurisesta omimisesta, eksotisoinnista ja ties mistä. Vaikka sama romaniveri minussa olisi kiertänyt sitä tietämättäni.
Poikaystäväni puolestaan on syntynyt Mosambikiin ja kasvanut siellä. Kun hän viime vuonna teki geenitestin, paljastui, että hänen perimänsä on 1,7% eurooppalaista ja 12,5% Amerikan “alkuperäisväestöä” & itäistä Aasiaa.
Ei ole kenenkään meidän valintamme, minkänäköiseen kehoon tai mihin kulttuuriin synnymme. Usein emme ole edes kartalla perimästämme ja jos meille kaikille tehtäisiin geenitesti, useimmat yllättyisivät.
Puhe “alkuperäisväestöstä” on ristiriitaista sivistyneeseen ajatteluun nähden. Joka ikinen ihminen maailmassa jakaa eripolkuisen verilinjan kauas historian alkuun saakka ja me kaikki olemme tämän maailman alkuperäisväestöä – yhtä alkuperäisiä. Uutiset kertovat kyllä heti, jos saisimme vieraita toiselta planeetalta.
Eräs median halveksuma älykkö ja filosofian tohtori on todennut uskovansa avoimeen suomalaisuuteen: “Se on historiallinen todellisuus. Olemme muodostuneet aikana, jolloin ihmiset saattoivat muuttaa rajojen yli. Jos vaikka sulkisimme esimerkiksi tumman ihon pois suomalaisuudesta, niin yhtä hyvin voitaisiin kysyä, entäs ruskeasilmäiset tai tummatukkaiset? Kaikkihan ne ovat tulleet jostakin, ne ovat kaikki periytyviä ominaisuuksia.”
Ihminen, joka vaatii verilinjan perusteella toisia lopettamaan oman kulttuurinsa ilmentämisen, tehköön ensin geenitestin ja varmistukoon, että edes itse täyttää kriteerin, jota vaatii muilta kaiken loukkaantumisen keskellä.
Kielinäkökulmasta kulttuurinomimiskeskustelu on lyhyt. Kenenkään ihmisen geeneissä ei ole koodattuna yhtäkään kieltä, vaan käyttöjärjestelmä alkaa pyörimään syntymän jälkeen sillä kielellä, mikä siihen asennetaan. Adoptiolasten kohdalla muutaman vuoden ikään mennessä opittu kieli unohtuu täysin, kun uudessa ympäristössä opitaan uusi äidinkieli. Kieli on ihmiseen täysin päälle liimattu ominaisuus. Kuka tahansa voi oppia minkä tahansa kielen maailmassa. Olisi siis lapsellista sanoa toiselle, että puhuppa nyt ensin vähän kieltä ja katsotaan sitten, että osaatko riittävästi, vai pitääkö loukkaantua, kun sinulla on noita sulkia päässä.
Oikeasti yhdelläkään intiaanilla ei ole mitään perustetta loukkaantua, jos Pikku Kakkosessa lastenohjelmassa hyväntuulinen näyttelijä pistää roolissaan sulkapäähineen päähänsä. Ainut, kenellä on oikeus loukkaantua, on lintu, jonka kehosta intiaani on sulat ottanut ja eksotisoinut omiin tarkoitusperiin. Oikeasti saamelaisilla ei ole mitään perustetta suuttua Oulun yliopiston ylioppilaskunnan videolla näkyvästä saamelaisrummusta, vaan porolla, jonka nahka on eksotisoitu ja vedetty kireälle toisen maapallon lajin paukuteltavaksi. Oikeutta eläimille, ugh?
Vaikka rap-musiikki onkin syntynyt afroamerikkalaisten ja latinoamerikkalaisten keskuudessa, minua ei häiritse pätkän vertaa, että saamelainen Ailu Valle on ruvennut räppäriksi ja rikastuttanut kulttuuria Suomessa hienoilla biiseillään. Minua ei häiritse OYY:n videolla oleva saamelainen noitarumpu, eikä sekulaarissa pop-musiikissa kuuluvat kirkonkellojen soundit, jotka on irrotettu täysin niiden pyhästä kontekstistaan. En myöskään koe syyllisyyttä käyttäessäni Afrikan maaperältä leijonahahmoa isänmaallisena symboliikkana enkä puolestaan provosoidu, jos Suldaan Said Ahmed pitää leijonapaitaa kampanjoidessaan. Kenenkään ei pitäisi kokea oikeudekseen vähätellä SDP:n kansanedustaja Satu Taavitsaista, kuin hän ihastellen ottaa kuvan saamelaispuku päällä. Kulttuuria kun kukaan ei voi omia.
On suorastaan sääli, jos koemme oikeudeksemme loukkaantua ja sen perusteella lähdemme rajoittamaan sitä aineettoman rikkauden määrää ja ilmentymistapoja, mitä tässä maailmassa on. On surullista, jos omimme kulttuurisia kuvastoja ja sanomme, että “te” ette saa näistä nauttia, koska ette ole “me”.
Kun monissa länsimaissa hyvinvointi alkaa kohota entistä korkeammalle, lähdetään omaehtoisesti määrittelemään uudet sodat ja vahvistamaan identiteettipolitiikkaa, puolestaloukkaantumisen kulttuuria, kulttuurisen omimisen määrittelyjä ja monien muiden asioiden problematisointia – aivan turhaan. Kun meidän pitäisi poistaa rajoitteita kulttuureista nauttimisesta, me vahvistamme etnistä elitismiä. Kun meidän kaikkien pitäisi olla yhtä, alamme puhumaan alkuperäisväestöistä – ikään kuin niiden ulkopuolelle jäävät olisivat jotain muuta kuin alkuperäisväestöä.
Me voimme kieltää lapsilta inkkarileikit, saamelaisrummut, Saara Aallota kimonot, Mauri Kunnaksen lastenelokuvan, Herra Heinämäen, Peppi Pitkätossun ja kaiken mahdollisen, mistä keksimme loukkaantua. Mutta siinä ei ole mitään järkeä. Kulttuuria ei voi omistaa tai patentoida ja tämä olisi jokaisen itsesensuurista kiinnostuneen toimijan hyvä ymmärtää. Jos oikeus kulttuuriin määrittyy toisten loukkaantumisoikeuden kautta, jokainen joutuu miettimään, olenko tarpeeksi kelvollinen nauttimaan ihmisten keksimästä kulttuurista omalla tavallani. Kun kaikki kulttuuriset tavat, perinteet ja symboliikat ovat kuitenkin keksittyjä, miksi luoda keinotekoisia rajoitteita niistä nauttimiselle?
Identiteettipolitiikka ja puhe eksotisoinnista sekä kulttuurisesta omimisesta tulee lähiaikoina voimistumaan nopeasti, kun jenkkien poliittinen kulttuuri rantautuu Suomeen. Mutta meidän ei tule lähteä näihin taisteluihin ja vastakkainasetteluihin mukaan.
—
Adressi Ylen itsesensuuriin liittyen on kerännyt jo yli 7000 allekirjoitusta. Suomalaiset haluavat intiaanihahmon vuoksi poisvedetyn Herra Heinämäen Lato-orkesterin takaisin lapsille TV:seen ja Lasten Areenaan.
Onko Jussi vihdoin kasvanut aikuiseksi?
Ilmoita asiaton viesti
Tosi hyviä pointteja, vaikkakin on jo kirjoituksena pari vuotta vanha!
Mielestäni on melko naurettavaa, miten pizzaa ja nuudeleita (ynnä muuta ei-suomalaista) ruokaa mielellään syövät ihmiset jaksavat vastustaa inkkari-päähineen ja saamelaispuvun käyttöä muilla kuin asianomaisilla etnisillä vähemmistöillä.
Tämä niin kutsuttu kultuurillinen omiminen on ristiriidassa nykyajan globalismin kanssa; jos ihmisillä on oikeus syödä muiden ruokakulttuurien herkkuja, nauttia suomalaisesta saunasta ympäri maailmaa ja pukeutua muuhun kuin oman heimon kansallispukuun – tulisi samalla logiikalla olla sallittua käyttää myös intiaanipäähinetta tai neljäntuulenlakkia. Kulttuuri kuuluu kaikille, eikä vain tietylle rajatulle ihmisryhmälle.
Ilmoita asiaton viesti